
Strategie de team building – o necesitate pentru orice firma !
De ce o strategie de team building ?
Piata libera este ca un camp de lupta: trebuie sa stii unde te pozitionezi si unde se pozitioneaza concurenta ta. O strategie clara de business inseamna supravietuire si profitabilitate, in orice context. Strategia de business trebuie sa aiba si o importanta componenta de consolidare a echipei – strategia de team building.
Ecuatia este simpla: o echipa bine inchegata inseamna angajati care si-au insusit valorile firmei, valori care le structureaza actiunile, actiuni care impresioneaza clientii. La fel cum la nivel personal o structura axiologica clara (o structura a valorilor clara) confera o coerenta si o constanta a actiunilor, ceea ce impresioneaza alti oameni. Angajatii care se simt motivati si convinsi de valorile firmei (respectiv, de valoarea produselor / serviciilor oferite) conving la randul lor clientii. Si sunt convingatori in relatiile de business sau de vanzari.
Richard Branson spunea un lucru simplu: angajati fericiti inseamna clienti fericiti; angajatii nefericiti, in schimb, distrug brandul in ochii multor clienti.
Asadar, o strategie de team building este parte a strategiei generale de business. Scopul ei trebuie sa fie unul foarte simplu: sa ai angajati fericiti si uniti.
Cum sa ai angajati fericiti ?
Sunt cateva lucruri simple si naturale care conduc la multumirea angajatilor:
- deleaga in mod inteligent sarcinile (un articol bun aici);
- asigura mijloacele necesare derularii activitatilor angajatilor;
- asigura un mediu de lucru lizibil;
- motiveaza financiar angajatii (dar asta nu este totul…);
- motiveaza profesional angajatii (sa aiba sentimentul evolutiei profesionale);
- ofera-le si alte compensatii si beneficii;
- stimuleaza gandirea in echipa (brain-storming);
- stimuleaza personalizarea cadrului de lucru;
- comunica permanent valorile firmei angajatilor tai;
- angajatii sa simta ca tu esti in mijlocul lor;
- cultiva permanent sentimentul de echipa.
Deleaga in mod inteligent sarcinile
Procesul delegarii presupune intelegerea nivelului profesional si a nevoilor celui catre care delegi. Dar delegarea in sine ii creste nivelul
profesional si il responsabilizeaza. Tim Ferris afirma in cartea lui Saptamana de lucru de 4 ore cum ca nu trebuie sa iti fie frica sa delegi activitati catre angajati, pentru ca asta ii responsabilizeaza si ii face capabili de ceea ce nu erau inainte. Cand delegi, asigura-te ca angajatul intelege bine ce anume are de facut, ca ii este clar termenul de realizare, ca intelege prioritatile, ca are mijloacele necesare si ca are de unde primi ajutor daca va avea nevoie. De asemenea, actiunea delegata nu trebuie sa strice ecologia angajatului in vreun fel (sa ii delegi ceva complet nepotrivit ca dificultate, ca incadrare intre celelalte sarcini curente, ca subdomenii de interes pentru el). Dimpotriva, trebuie sa o imbunatateasca. Adica sa il ajuti prin ceea ce ii delegi sa isi defineasca mai clar nisa lui. Un articol bun despre cum sa delegi gasesti aici. Si inca ceva: cand delegi nu cultiva multitasking-ul. In termeni academici, e o vrajeala.
Asigura mijloacele necesare derularii activitatilor angajatilor
Asigura angajatilor tai toate mijloacele necesare derularii activitatii lor. Desi e un lucru banal, totusi multe firme nu
il respecta. Desigur merg pe un pattern minimalist in privinta investitiilor in infrastructura proprie, pe principiul ”lasa ca merge si asa” sau ”lasa ca tu esti inventiv si te descurci”. Un pattern minimalist in asigurarea mijloacelor derularii activitatii angajatilor va imprima un pattern minimalist… activitatii angajatilor. Si asta va imprima o cifra de afaceri… minimalista. Daca mijloacele cu care isi desfasoara activitatea exista si functioneaza la nivelul la care sa poata face performanta… angajatii nu mai au nicio scuza 🙂 Altfel, cum ar putea o secretara sa se descurce fara papetarie suficienta sau fara toner ? Un om de vanzari cum s-ar descurca fara masina si fara un laptop bun ? Un IT-ist fara o conexiune la internet buna si constanta ? etc.
Asigura un mediu de lucru lizibil
Asigura-te ca mediul de lucru in care angajatii tai isi desfasoara activitatea este lizibil sau inteligibil. Adica poate fi inteles de catre angajati. Poate fi citit. Este vorba de predictibilitate si de stabilitatea sistemului in care functioneaza ei. Da – sistem ! Aceasta inseamna ca mediul de lucru sa fie lizibil – sa fie un sistem inteligibil, predictibil si stabil. Lizibilitatea este data de claritatea procedurilor si a subsistemelor afacerii. Un mediu de lucru fluid, instabil, cu proceduri neclare, suprapuneri de competente, creeaza stress, pe langa ineficienta. Lipsa de predictibilitate si de stabilitate creeaza stress. Improvizatia poate parea atractiva, dar creeaza stress, daca nu sta nimic in spatele ei (adica improvizatia ar trebui sa fie exceptia, nu regula). Daca iti gandesti afacerea ca un sistem si iti faci proceduri pentru toate activitatile din firma, atunci creezi un mediu de lucru lizibil. Iar angajatii se simt mai bine intr-un mediu de lucru pe care il inteleg si si-l pot impropria. O carte buna despre cum sa iti gandesti afacerea ca un sistem gasesti aici.
Motiveaza financiar angajatii
Motivatia financiara nu este neaparat cea mai puternica. Dar este puternica. Foarte multi angajati isi schimba locul de munca din cauza nemultumirii legate de venituri. Este un principiu vechi, biblic, inca de pe vremea lui Moise: ”Sa nu legi gura boului care treiera graul !” Un angajat multumit cu cat castiga si motivat profesional va face performanta. Sunt si angajati pe care nu ii poti motiva oricat le-ai creste salariul. Astia sunt mercenari si nu merita sa ii tii. Motivatia financiara insa este oloaga fara un alt tip de motivatie…
Motiveaza profesional angajatii
Exceptand mercenarii sau cei pentru care conteaza numai cati bani primesc, oamenii au nevoie si de altfel de motivatii. Iar motivatia intrinseca a cresterii profesionale este una foarte puternica. Pentru unii chiar depaseste motivatia financiara. Ofera-le angajatilor tai sentimentul ca la tine in firma au unde si cum sa creasca profesional. Poti face asta prin sarcinile pe care le dai, prin traininguri si cursuri de perfectionare, prin avansare, prin schimburi de experienta. Investeste in ei permanent, fara frica de a ramane fara ei. Vorba lui Lorand Soares Szasz – mai bine un angajat bun care pleaca la un moment dat, decat un angajat mediocru care iti sta. Sfatuieste-te cu ei cum isi vad cresterea profesionala si sustine-le viziunea de crestere.
Ofera angajatilor tai si alte compensatii si beneficii
Incanta-ti angajatii si cu alte lucruri bune: abonamente de calitate la o clinica medicala privata, abonamente la sali de fitness (pana la urma angajati sanatosi inseamna productivitate), pensii private, asigurari de viata etc. Angajatii talentati pe care ii doresti trebuie incantati si cu alte beneficii, pe care si le doresc.
Stimuleaza gandirea in echipa
Nu ma refer la sedinte… Ma refer la o obisnuinta de a gandi
impreuna cu angajatii. Pune problema pe masa si cere pareri. Uneori angajatii tineri sau fara experienta dau niste solutii foarte bune. Obisnuinta brainstorming-ului are trei avantaje: pune materia cenusie la treaba in mod creativ, colecteaza ”seva” din mai multe materii cenusii si confera sentimentul de implicare angajatilor si sentimentul de echipa.
Stimuleaza personalizarea cadrului de lucru
Un angajat trebuie sa se simta familiar in firma. Incurajeaza angajatii tai sa isi personalizeze spatiul de lucru cat mai bine in conditiile date. Sa le fie drag si sa fie spatiul lor. Aceasta se aliniaza cu faptul ca munca trebuie desfasurata cu placere. Unii angajati au nevoie sa isi umple birourile cu papusi de plus, altii sa il aiba minimal, ca sa nu fie distrasi, altii sa aiba poze cu rude apropiate. Trebuie deci sa isi ”improprieze” spatiul de lucru.
Comunica permanent angajatilor tai valorile firmei tale
Tu stii cel mai bine valorile firmei, pentru ca este vorba de viziunea ta. Valorile firmei trebuie sa structureze activitatea angajatilor si calitatea produselor / serviciilor oferite. Nu comunica ceva vag, de genul ”suntem cei mai cei”. Ci valorile concrete ale companiei. Metaforic vorbind, ar trebui ca rotita din sistem sa isi inteleaga rostul si sa inteleaga ce face ea in contextul ansamblului. Tine si de lizibilitatea sistemului.
O poveste faina despre insusirea valorilor organizationale zice asa: un reporter a intrebat odata o femeie de serviciu la NASA ce face ea acolo (ce lucreaza). Raspunsul a fost uluitor: ”Trimit un om pe luna !”. Nu a raspuns sec ca ”Spal podeaua!”. Daca angajatilor le sunt clare valorile companiei si si le-au insusit le pot transmite in mod firesc si clientilor.
Daca angajatii trebuie sa isi improprieze spatiul de lucru, cu siguranta ca trebuie sa isi improprieze valorile companiei. Sa simta ca firma este a lor. Sa vorbeasca cu incantare cu prieteni si rude despre ce lucreaza el la firma ”lui”.
Angajatii sa simta ca esti in mijlocul lor
Ofiterii nemti de tancuri erau in tancurile din prima linie in ofensiva din est, fapt ce a contribuit mult la rapiditatea cu care au avansat. In luptele medievale conducatorii de succes erau cei care insufleteau oastea cu bratul si sabia lor. Pare-se ca lupta de la Selimbar a fost castigata de oastea lui Mihai Viteazul, pentru ca s-a aruncat fulgerator in lupta, insufletind oastea. Rolul managerului este acelasi: de a insufleti sau motiva echipa. Asta se poate daca esti in mijlocul ei. Orice ifose feudale, de superioritate sau toane sunt taxate rapid de angajati. Apoi de clienti. Apoi se vede in cifra de afaceri.
Cultiva permanent sentimentul de echipa
Comunica permanent angajatilor tai ca sunt o echipa. Fa-i sa inteleaga asta prin diverse lucruri simple. Mergeti impreuna la cofetarie ca sa sarbatoriti un succes al firmei, un angajat, depasirea unui milestone in cifra de afaceri etc. Impartaseste cu ei atat bucuriile, cat si ingrijorarile, la fel ca in familie.
Sentimentul de echipa nu poate fi cultivat daca CEO ”sta” pe podium si se uita de sus la angajati. Sau le reproseaza multe lucruri. Sunt destul de multe lucruri aparent mici, poate detalii, care nu costa sau costa foarte putin, dar care pot face o diferenta uriasa intre o echipa sudata si o adunatura de angajati. Ofera-le ocazii de a se simti o echipa, fie la munca, fie oferindu-le un team building la cate un rastimp, la sediu, sau la munte.
Daca s-a zis ca trebuie ”sa iti surprinzi clientii”, de ce sa nu iti surprinzi placut angajatii ? Te vor surprinde si ei placut, prin cifra de afaceri. Pe principiul ”actiune – reactiune”, o anumita atitudine a CEO-ului declanseaza o anumita atitudine in angajati, care la randul lor declanseaza anumite atitudini in clienti; apoi cascada aceasta de efecte se vede in cifra de afaceri.
Nu sunt lucruri extraordinare si nici greu de facut, dar cu efecte extraordinare pe termen lung. Personal nu cred in cresteri explozive ale afacerii. Cred mai degraba in crestere organica. Riscul ”deflatiei” este mult mai mic 🙂
Asadar, este nevoie de o intreaga viziune de team building, de o strategie de team building, integrata in strategia afacerii, pentru a avea un business de succes.
Investeste in echipa si in cresterea profesionala a oamenilor si asta se va reflecta in cifra de afaceri !



