Materiale necesare: 1 minge de tipul Koosh-ball sau din material textil. Poate fi si o minge de burete sau din cauciuc, nu mai mare decat un grapefruit.
Durata estimata: 45 min (inclusiv partea de debriefing).
Regulile jocului: Participantii vor fi dispusi in cerc, nu foarte departati unul de celalalt (max. 1m). Participantul va arunca mingea primului participant. Acesta va arunca altui participant. Tot asa se va proceda pana la ultimul participant, care va pasa mingea organizatorului. Regula este ca mingea sa nu ajunga la un participant de 2 ori. Daca mingea cade pe jos, sau ajunge a 2-a oara la acelasi participant, jocul se reia.
Organizatorul va comunica de la inceput participantilor nevoia de a fi atenti si a retine modelul de propagare a mingii (care a fost traseul mingii). Organizatorul va cronometra prima parcurgere completa a traseului (cand se stabileste traseul). Apoi organizatorul va solicita echipei sa mareasca viteza de parcurgere a traseului (obtinerea unui timp mai scurt). Traseul trebuie sa ramana acelasi, altfel se reia jocul. Se poate cronometra si a treia oara, pentru a obtine un timp si mai scurt.
Ca alternativa fezabila pentru grupurile mai mici este pronuntarea numelor participantilor catre care se arunca mingea.
Rațiunea jocului: Jocul Aruncarea mingii este recomandat pentru antrenarea capacitatii de autoorganizare ca echipa (o dependenta mai redusa fata de seful echipei; recomandat atunci cand managerul doreste sa delege mai multe activitati / sarcini catre echipa). Este recomandatde asemenea atunci cand echipa are un sentiment de superioritate sau ajunge la o plafonare. Slaba cooperare poate fi imbunatatita cu ajutorul acestui joc. Un avantaj indirect este faptul ca jocul dezvolta atentia la ceilalti membrii si atentia distributiva.
Concluzii (Debriefing): O serie de intrebari pot fi foarte utile in procesul internalizarii experientei jocului Aruncarea mingii : Ce am invatat eu despre mine insumi ? Ce am invatat despre ceilalti ? Cum a afectat presiunea timpului modul in care am actionat ? Cum m-am simtit cand organizatorul a cronometrat prima oara jocul ? Dar urmatoarele dati ? Ce strategii am aplicat pentru a creste viteza si cat de eficiente au fost ? Ce sentimente am avut daca am scapat mingea ? Dar daca a scapat alt participant mingea ? Cat de importante sunt pentru locul meu de munca / afacerea mea atentia, viteza de reactie si productivitatea ?
Ideea jocului Aruncarea mingii a fost inspirata de jocul Catch ! din cartea Quick Team Building Activities for Busy Managers (Miller, 2003)